Grillparty a bikinitestért

Vészesen közeledik a strandszezon, és ez még akkor is vitathatatlan tény, ha idén nem biztos, hogy ugyanúgy fogjuk tölteni a nyarunkat, ahogy korábban tettük. De az emberi hiúság már csak ilyen, a nyárias melegben egyre többet láttató sortok, pólók bizony azt is megmutatják, amit nem szeretnénk. Sokan ilyenkor kezdenek vad fogyókúrába, hogy mire kezdetét veszi a strandszezon, bikitesttel vonulhassanak a plázson. Éppen ezért bár nehéz szívvel, de visszautasítják a jó hangulatú grillparty meghívásokat. Pedig a diéta és a grillezés igenis összeegyeztethető fogalmak.

Azért van abban valami igazság, hogy az álomalakra vágyók vagy csak tudatosan étkezők kerülik a hagyományos grillételeket, hiszen – főleg a magyar konyhában – a zsírban úszó kolbászok, hurkák, húst csak nyomokban tartalmazó virslik, energiagazdag disznó és marhasültek az Álmoskönyv szerint nem támogatják teljes mértékben a fogyókúránkat.

Innen nézve tehát jogos a vonalak védelmében ezektől az ételektől távol tartani magunkat. De nem kell teljesen lemondanunk a parázsló faszénen készült ételek mennyi élvezetéről, csak tudni kell, mit és hogyan készítsünk azért, hogy ne süljünk fel a fogyókúránkkal.

Húst hússal

A diéta idején is fontos a megfelelő fehérjebevitel, ezért nem célszerű a húst teljesen kiiktatni az étrendünkből. Persze, nem a zsírosabb vöröshúsokra gondolunk, hanem a csirkére, halakra.

Apró trükk, amivel jó csomó kalóriát lecsíphetünk a napi bevitelből, ha a csirkemell filét egy éles késsel vékony szeletekre vágjuk és alaposan kiklopfoljuk azokat. Így a grillrácson könnyebben átsülnek és jobban átveszik a pác vagy a fűszerek ízét. A halak közül a pisztráng, fogas, süllő, lazac a legkedveltebbek, de a legtöbb folyami és tengeri hal is tökéletes lesz e célra. Fontos, hogy ha a grillparty alkalmával fagyasztott hússal dolgozunk, azt vegyük ki időben, így elkerülhetjük azt a kellemetlen jelenséget, amikor a hús külseje már szenes, de a belseje még félig nyers.

Tábortűz vagy grillparty?

Persze, persze, nagyon látványos tud lenni a méter magasan lobogó láng, de azt tábortűznek és nem esti grillezésnek nevezzük. A húsoknak és a grillezett zöldségeknek idő és egyenletes meleget lehelő parázs – tehát nem láng! – kell!

A diétának már csak azért is jó szolgálatot tesz a grillezés. A hagyományos, ház- ill. villanytűzhelyes sütéshez képest itt minimális mennyiséget használhatunk a kalóriabombának minősülő éteolajból. Elég egy spiccentés az olajszóróból a húsra és pont eleget adagoltunk.

Sülve, főve, pácolva

Ha pedig alufóliába tekerve sütjük, pároljuk a szeleteket, akkor a fióliára érdemes egy sóhajtásnyi extra szűz olívaolajat, de tényleg csak minimális mennyiséget kenni. Ebben a zárt térben aztán jobban érvényesülnek a fűszerek is, amelyekkel most kicsit bőkezűbben bánhatunk. Jöhet a bors (fekete, zöld, rózsa), a majoranna, oregano, kakukkfű, chili, a rozmaring, a szerecsendió, a gyömbér, aki pedig pikánsabban szereti, annak a tárkony.

Diéta baráti segítséggel

Az esti grillparty másik főszereplői a zöldségek lesznek. Jó hír, hogy ezekből a rostban gazdag élelmiszerekből szinte bármennyit fogyaszthatunk, nem kell majd kibontanunk a nadrágszíjat. Sokan csak úgy a’ la natur dobják a grillrácsra a zöldeket, pedig egy kis fortéllyal akár köretnek, akár vega vendégeinknél főételként is megállják a helyüket.

Alapszabály, hogy a grillezés elengedhetetlen a szükséges előkészületek nélkül. Így egy jó másfél órával a céldátum előtt pácoljuk be a megmosott, felvágott zöldeket. A cukkininek, padlizsánnak, gombának nagyon jót tesz, ha jó minőségű olívaolaj, só, citromlé, esetleg egy icipici méz keverékével egyenletesen bekenjük őket.

Hogy milyen zöldekkel próbálkozunk, az ízlés és mersz kérdése. A jól ismert cukkini, padlizsán, gomba mellett érdemes kipróbálni a paprikát, a vöröshagymát, az avokádót, a spárgát, a csíkokra vágott sárgarépát és a céklát, de isteni a grillezett zellergumó is.

Pikáns körítés gyümölcsökkel

A gyümölcsök a grillpartyk világában még mindig – micsoda pompás képzavar – kakukktojásnak minősülnek. E téren érdemes a nagy grillséfek konyhájába belesi egy kicsit, hiszen ott már rég polgárjogot nyertek a különböző ízesítésű gyümölcsköretek. Ez csak annak jelent újdonságot, aki nem kóstolt még finoman karamellizálódott almát vagy körtét (netán banánt, de ezzel azért óvatosan, mert hizlal!) egy isteni sült mellett. Ebben az esetben az egyébként is értékes gyümölcscukrot egy minimális mézzel, vagy juharsziruppal, fahéjjal, csillagánizzsal, őrölt szegfűszeggel, kardamommal turbózhatjuk fel.

Szinte elronthatatlan köretet alkothatunk ily’ módon, egyedül arra figyeljünk, hogy alapanyagként ne túl leveses gyümölcsöt válasszunk. Akkor ugyanis a hőkezelés hatására nem grillezett gyümölcsöt, hanem egy egész más ételt: gyümölcsmártást kapunk.